پنجشنبه 8 فروردين 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


تبلیغات



       

نگاهی به عملکرد تکواندو در سال 1396



شناسه خبر: 75946   پنجشنبه 9 فروردين 1397 - 21:30

فدراسیون تکواندو کشورمان در سال 1396 علی‎رغم موفقیت‌های بسیاری که در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف در کارنامه یک ساله خود ثبت کرد، سالی پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت.


بر همین اساس قصد داریم در گزارشی روند اتفاقاتی که در سال 96 در فدراسیون تكواندو به وقوع پیوسته است را مورد بررسی قرار دهیم:

سال 96 در حالی آغاز شد که تیم‌های ملی تکواندو کشورمان در رده سنی بزرگسالان و نوجوانان از همان روزهای آغازین سال فعالیت خود را آغاز کرده بودند. تیم ملی زنان کشورمان که هنوز برای حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی و مسابقات قهرمانی جهان ترکیب خود را اعلام نکرده بود برای تصمیم نهایی راهی مسابقات جام ریاست آفریقا شد.

در این رقابت‌ها دختران کشورمان با ترکیبی 13 نفره به مصاف رقبایشان رفتند که در نهایت و با شایستگی توانستند با کسب 3 مدال طلا (فاطمه مصطفایی، فاطمه مداحی و اکرم خدابنده)، 2 نقره (کیانا اخوان و ناهید کیانی)، 3 برنز (نفیسه مخلصی، هانیه اخلاقی و سودابه پورصادقی) و 30 امتیاز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهند. همچنین با توجه به اینکه امتیازات ملی‌پوشان کشورمان از دیگر تیم‌ها بالاتر بود، در مجموع زنان و مردان نیز عنوان قهرمانی را بدست آوردند.





در ادامه ماه نخست سال 1396 فدراسیون تکواندو کشورمان میزبانی دو رویداد بین‌المللی را برعهده داشت. هفتمین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا و همچنین بیست و هشتمین دوره مسابقات جام فجر که به میزبانی ساری برگزار شد.

جام باشگاه‌های آسیا در هفتمین دوره با حضور تيم‌های شهرداري ورامين، باشگاه مقاومت و شهداي مدافع حرم ساري از ايران، عمان، پاكستان، افغانستان و عراق و در 5 وزن 54-، 63-، 72-، 82- و 82+‌‌‌‌‌ كيلوگرم پیگیری شد که در پایان این دوره از مسابقات شهرداری ورامین با شایستگی و مقتدرانه برای سومین سال متوالی کاپ قهرمانی را بالای سر برد، شهرداری ساری نیز بر سکوی نایب قهرمانی ایستاد و تیم‌های باشگاه مقاومت و عمان نیز به ترتیب بر سکوی سوم و چهارم قرار گرفتند.





اما در بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی جام فجر حضور 20 تیم از کشورهای ایران (2 تیم)، افغانستان (3 تیم)، پاکستان (3 تیم)، روسیه (2 تیم) عراق (2 تیم)، لوکزامبورگ، سوریه، سیشل، عمان، یونان، آذربایجان، هند و ارمنستان را شاهد بودیم که این رقابت‌ها با قهرمانی شهرداری ساری از ایران به پایان رسید.

تیم لوازم خانگی کن نیز عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد و تیم افغانستان مقام سوم را بدست آورد. تیم ارمنستان و تیم عراق نیز در جایگاه چهارم و پنجم قرار گرفتند.





پس از آن نوجوانان کشورمان برای حضور در نهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در دو بخش پومسه و کیوروگی و در دو گروه دختران و پسران راهی "آتی‌راو" قزاقستان شدند.

در بخش پومسه نمایندگان کشورمان توانستند 7 مدال نقره و برنز کسب کرده و مقام پنجم آسیا را بدست آورند. مرجان تاجي رستم آبادي، محمدعلی عباس نژادیان، تارا مردانی و علی موسی نیا به مدال برنز انفرادي دست يافتند. در بخش تیمی ابداعی دو نفره فرهنگی و راسخ نایب قهرمان شدند و در بخش تيميِ استاندارد دو نفره، عمراني و ابراهیمی بر سكوي سوم ايستادند. همچنین تیم پومسه 5 نفره کشورمان با ترکیب موسی نیا، فرهنگی، راسخ، بیدکی و مردانی بر سکوی سوم ایستاد.





اما در بخش کیوروگی شیر دختران کشورمان که بر روی نوار موفقیت حرکت می‌کنند پس از فتح سکوی جهانی در سال 2016، در مسابقات آسیایی 2017 نیز توانستند در میان مدعیان قهرمانی با کسب 6 مدال طلا (زهرا شجاعی، مبینا شاکری، مبینا نژاد، زهرا علیزاده، زهرا پوراسماعیل، یلدا ولی نژاد و یک نقره (مهلا مومن‌زاده) سکوی قهرمانی آسیا را به تصاحب خویش در آورند و عنوان نخست این رقابت‌ها را به نام خود ثبت نمایند.

در گروه پسران نیز نوجوان کشورمان با 3 طلا (حامد اصغری، حمیدرضا هادیان، محمد حسین یزدانی)، 2 نقره (حمیدرضا صدری و احمدرضا مختاری) و یک برنز (مهران برخورداری) عنوان نایب قهرمانی را کسب کردند.





در ادامه این موفقیت‌ها ملی‌پوشان تکواندو کشورمان در بازی‌های کشورهای اسلامی به میزبانی "باکو" آذربایجان در گروه زنان با هدایت مهرو کمرانی موفق به کسب یک مدال طلا (ناهید کیانی)، 2 نقره (اکرم خدابنده و ملیکا میرحسینی) و 3 برنز (فاطمه مداحی، طیبه پارسا و سودابه پورصادقی) شدند و در گروه مردان نیز با هدایت فریبرز عسکری 2 مدال طلا (مهدی اسحاقی و مهدی یوسفی)، 3 نقره (سیدحسین احسانی، احمدی محمدی و سید احمد خسروفر) و 2 برنز (علیرضا درویش‌پور و حسین قربان‌زاده) بدست آوردند.





اما موفقیت‌های ملی پوشان ایران در این نقطه به پایان نرسید و با توجه به اینکه فدراسیون از رده‌سنی پایه پشتوانه‌سازی خوبی داشته است تکواندوکاران نونهال کشورمان توانستند در دومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا مقتدرانه در هر دو گروه دختران و پسران عنوان قهرمانی را بدست آورند.

در بخش کیوروگی شيردختران كشورمان توانستند براي دومين بار و با كسب 6 مدال طلا (مبينا نعمت‌زاده،‌مريم وسله‌بر، غزل سلطاني، هانيه حسن‌نژاد، يلدا رنجبر و فاطمه رضايي‌پور)، 3 نقره (نگار عزيزي، نازنين تنكابني و مبينا كولي‌وند)، يك برنز (معصومه رنجبر) و 93 امتياز مقتدرانه بر روي سكوي قهرماني آسيا بايستند. همچنین ندا رستاد توانست عنوان بهترین مربی آسیا را به خود اختصاص دهد.





در بخش پسران نيز ملي‌پوشان با غيرت كشورمان با 6 مدال طلا (مهدي حاجي موسايي،‌ عليرضا حسين‌پور، پارسا محمودي،‌ علي اكبري، شايان رستمي و علي اسماعيل‌پور)، يك نقره (ياسين حسن‌زاده)، 2 برنز (عرشيا باقري و امير ارسلان خانزاده) و 85 امتياز توانستند براي دومين دوره عنوان نخست قهرماني آسيا را به خود اختصاص دهند.





همچنین در بخش پومسه در دو گروه دختران و پسران با كسب 2 مدال طلا، يك نقره و سه برنز بر سكوي سوم ايستاد اين در حالي بود كه تنها يك امتياز با تيم تايلند اختلاف داشتند. تيم ويتنام قهرمان شد و تايلند نيز عنوان نايب قهرماني را بدست آورد.






مهمترین رویداد در رده‌سنی بزرگسالان قهرمانی جهان بود و تیم ملی تکواندو کشورمان با میانگین سنی 23 سال به عنوان یک از جوانترین تیم های اعزامی به به این رویداد توانست با کسب 2 مدال نقره (آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی) و یک برنز (مسعود حجی‌زواره) همچنان حضور ایران بر روی سکوی قهرمانی جهان را برای هجدهمين سال حفظ نماید.





همچنین در بخش زنان کیمیا علیزاده برای بار دیگر در تکواندو تاریخ ساز شده و نخستین مدال نقره تاریخ تکواندو بانوان در مسابقات جهانی را کسب کرد.





در ادامه پاراتکواتدوکاران کشورمان در سومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا با کسب 4 مدال طلاي سعيد صادقيان‌پور، ‌احمد نريماني، ‌مهدي پوررهنما و اصغر عزيزي، يك مدال نقره سجاد جوانبخت و يك مدال برنز محمود جعفرزاده بر سکوی قهرمانی آسیا ایستادند و پیام خانلرخانی نیز عنوان بهترین مربی را کسب کرد.





فدراسیون تکواندو کشورمان در ابتدای مردادماه میزبان سمینار بین‌المللی آموزشی فرم های جدید پومسه بود که زیر نظر اساتید اتحادیه تکواندو آسیا ATU و به مدت 6 روز برگزار شد که در پایان از سوي اتحاديه تكواندو آسيا نفرات برتر اين دوره آموزشي انتخاب و معرفي شدند.





در المپیک ناشنوایان نیز که در ابتدای ماه مرداد برگزار شد نمایندگان ایران موفق به کسب 7 مدال طلا، نقره، برنز و جایگاه چهارمی شدند.





در اواسط این ماه نیز تیم هانمادانگ کشورمان در بیست و پنجمین دوره مسابقات جهاني توانست 51 مدال رنگارنگ (18 طلا، 11 نقره و 22 برنز) را از آن خود نماید.





نیمه مردادماه با نخستین مرحله مسابقات گرندپری همراه بود که محمد کاظمی در نخستین حضورش در این رقابت‌ها موفق شد مدال برنز را برگردن بیاویزد.





در ادامه تیم‌های ملی تکواندو کشورمان در دو گروه مردان و زنان در نخستین دوره مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی در آسیا شرکت کردند و با توجه به شرایط ویژه‌ای که برای این رقابت‌ها در نظر گرفته بودند با استقبال خوبی همراه بود. براساس تصميم فدراسيون جهاني تکواندو و به منظور افزایش انگیزه بازیکنان و تیم‌ها برای حضور در این رقابت‌ها، هر تیم می‌توانست علاوه بر ترکیب کامل خود، مدال آوران این رویداد را در مسابقات قهرمانی آسیا 2018 نیز همراه داشته باشد.

در پایان این رقابت‌ها احمد محمدی، ابراهیم صفری، سروش احمدی، مهدی جلالی (مدال آوران طلا)، سالار وحیدی، زهرا شجاعی، کیانا اخوان (مدال آوران نقره)، سجاد مردانی، محمد رضا هادیان، مهدی اسحاقی، علیرضا علیاری، سودابه پور صادقی و فاطمه مداحی (مدال آوران برنز) موفق شدند علاوه بر کسب مدال، جواز حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را بدست آورند.





روزهای نخست شهریورماه همزمان بود با بيست و نهمين دوره بازي‌هاي يونيورسياد که ملی‌پوشان دانشجو کشورمان موفق به کسب 11 مدال رنگارنگ در بخش کیوروگی و پومسه در این رویداد شدند.

در بخش کیوروگی مردان ملی‌پوش شایسته کشورمان توانستند نیمی از مدال‌های طلا را توسط آرمین هادی‌پور، هادی تیران ولی پور، میرهاشم حسینی و سعید رجبی به خود اختصاص دهند و همچنین یک مدال نقره توسط رامین حسین‌قلی‌زاده کسب کنند و جایگاه اول را به نام خود ثبت نمایند.





در گروه دختران نیز ناهید کیانی و ملیکا میرحسینی مدال برنز بدست آوردند.





همچنین در بخش پومسه مردان و بخش انفرادی مهدی جمالی موفق به کسب مدال برنز شد و تیمی پومسه سه نفره مردان و تیم دو نفره نیز مدال برنز را کسب کردند.





در بخش زنان نیز فاطمه حسام مدال برنز را کسب کرد و تیم سه نفره از کسب مدال بازماند و تیم دو نفره نیز مدال برنز را بدست آورد.





همچنین در پایان سومین دوره مسابقات قهرمانی نونهالان جهان، تیم‌ملی تکواندو کشورمان در بخش پسران به مقام نایب قهرمانی و در بخش دختران به مقام سوم رسید. همچنین در مجموع تیمی(دختر و پسر) با کسب 3 مدال طلا، 5 نقره، یک برنز و 106 امتیاز توانست در رده نخست جدول امتیازی قرار بگیرید.

پسران کشورمان توانستند با کسب یک مدال طلا (امیرارسلان خانزاده)، 3 نقره (شایان رستمی، صدیق رحیمی‌نیا و امیرضا قاسمی) و 48 امتیاز و تنها با یک اختلاف امتیاز از تیم قهرمان بر سکوی نایب قهرمانی جهان بایستند. دختران نیز 2 مدال طلا (معصومه رنجبر و غزل سطانی)، 2 نقره (یلدارنجبر و مبینا کلی وند) و یک برنز (نازنین تنکابنی) و با 58 امتیاز سکوی سوم جهان را به خود اختصاص دادند.





در ادامه و نیمه دوم شهریورماه مراسم گرامیداشت روز جهانی تکواندو به میزبانی هیات تکواندو استان تهران، با همکاری فدراسیون تکواندو و با حضور هزاران نفر از خانواده و دوستداران این رشته المپیکی در کنار دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار شد.





پایان شهریورماه دوباره تکواندوکاران کشورمان درخشیدند و موفق شدند در پنجمین دوره بازی‌های آسیایی داخل سالن و هنرهای رزمی در بخش مردان 5 مدال طلا (مهدی اسحاقی، سروش احمدی، مهدی جلالی، عرفان ناظمی و سعید رجبی) و یک نقره (هادی تیران ولی‌پور) و در بخش زنان نیز یک مدال طلا (پریسا جوادی) و 2 مدال برنز (طیبه پارسا و فاطمه مداحی) را بدست آورند.





همچنین در بخش پومسه مرجان سلحشوری به مدال طلای انفرادی دست یافت، کوروش بختیار نیز مدال برنز این بخش را کسب کرد. علی سهرابی در رده پنجم و نرگس مینا خانی در رده هفتم قرار گرفت. در بخش تیمی نیز، تیم سه نفره مردان (محمدصادق فتوحی، علی سهرابی و کوروش بختیار) نایب قهرمان شد و تیم سه نفره زنان (مرجان سلحشوری، نرگس مینا خانی و مهسا صادقی) بر سکوی سومی ایستاد.





نخستین رویداد مهرماه نیز مرحله دوم مسابقات گرندپری بود که در این رویداد نیز فرزان عاشورزاده موفق به کسب مدال برنز شد.





در پایان این ماه نیز تیم‌ملی پاراتکواندوی کشورمان در حالیکه تنها با 5 نماینده در مسابقات قهرمانی جهان حضور پیدا کرده بود با کسب یک مدال طلا (مهدی پوررهنما)، 2 برنز (احمد نریمانی و سعید صادقیان‌پور) و 9 امتیاز موفق شد عنوان چهارم جهان را به خود اختصاص دهد.






مهدی پور‌رهنما نماینده آینده دار کشورمان نیز که پیش از این نیز عملکرد قابل توجهی را در کارنامه خود ثبت کرده بود، در این رقابت‌ها توانست با مبارزات مقتدرانه خود عنوان فنی ترین بازیکن را به خود اختصاص دهد.





در آخرین رویداد این ماه و در مرحله سوم مسابقات گرندپری آرمین هادی‌پور بر سکوی نایب قهرمانی ایستاد و سجاد مردانی نیز توانست عنوان سومی را بدست آورد.









در ابتدای آبان‌ماه نیز شاهد برگزاری آزمون جهشی کوکی‌وان با حضور بیش از 200 تکواندوکار و مدرسین مرکز آموزش کوکی‌وان بودیم که با استقبال چشمگیری همراه بود.





در دهه دوم آبان‌ماه فرزان عاشورزاده موفق شد بر سکوی نایب قهرمانی فینال مسابقات گرندپری بایستد و 48 امتیاز شیرین این مسابقات را به نام خود ثبت نماید.






در ادامه تیم ملی پاراتکواندوی کشورمان موفق شد با کسب 4 مدال طلا (مهدی پوررهنما، اصغر عزیزی، احمد نریمانی و سعید صادقیان پور) و یک برنز (محمود جعفرزاده) جایگاه اول جدول رده بندی هفتمین دوره بازی‌های جهانی آیواز را به نام خود ثبت کند.





اما کار ویژه‌ای که فدراسیون تکواندو در این سال انجام داد برگزاری لیگ به شیوه جام‌جهانی و اعزام تیم قهرمان این مسابقات به رقابت‌های جام جهانی 2018 بود. دانشگاه آزاد اسلامی که در این رقابت‌ها توانست جواز حضور را بدست آورد عنوان قهرمانی جام جهانی 2018 را کسب کرد.





سیدنعمت خلیفه سرمربی این تیم عنوان بهترین مربی و مهدی خدابخشی عنوان بازیکن فنی را به نام خود زد.










مجمع انتخاباتی فدراسیون تکواندو دوم دی‌ماه برگزار شد و سیدمحمد پولادگر با 41 رای اعضای مجمع و قاطعانه برای 4 سال دیگر به عنوان رییس فدراسیون تکواندو کشورمان انتخاب گردید.





نخستین دوره مسابقات "گرند اِسلم" تکواندو اواخر سال جاری میلادی با حضور برترین های تکواندو جهان به میزبانی شهر "ووشی" چین برگزار شد. اين رقابت‌ها با حضور بهترین‌های تکواندو جهان در دو گروه زنان و مردان در اوزان المپیکی برگزار گردید.

سجاد مردانی و فرزان عاشورزاده پیش از این سهمیه حضور را داشتند. علاوه بر این دو هوگوپوش در مسابقات کسب سهمیه نمایندگان کشورمان با کسب سه مدال نقره (ابوالفضل یعقوبی، ابراهیم صفری و زهرا پوراسماعیل) و دو مدال برنز (میرهاشم حسینی و ناهید کیانی) موفق شدند 5 سهمیه دیگر را به نام ایران ثبت نمایند.

در این رویداد با توجه به اینکه دیگر هوگوپوشان عملکردی خوبی داشتند اما تنها سجاد مردانی موفق به کسب مدال برنز شد.





نخستین دوره مسابقات تیمی گرنداِسلم نیز با حضور 4 تیم برگزار شد؛ تیم ایران با کسب عنوان قهرمانی در مسابقات جام جهانی 2017 (تیمی قهرمانی جهان) موفق شد جواز حضور در این رویداد را بدست آورد، همچنین روسیه که عنوان نایب قهرمانی جام جهانی را بدست آورده بود، تیم چین به عنوان میزبان مسابقات و کره جنوبی نیز به عنوان تیم پیشنهادی از طرف کمیته فنی در این رقابت‌ها حضور داشتند که تیم ایران با غلبه قاطعانه بر تمامی حریفان خود موفق شد عنوان قهرمانی را به نام خود ثبت نماید.





همچنین در آستانه دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور معرفی دستاوردهای ارزشمند بانوان ایران، هیاتی متشکل از نخبگان اقتصادی و اجتماعی وارد پاریس شد و کیمیا علیزاده به عنوان نخبه ورزشی در فرانسه حضور پیدا کرد.





اسفند، ماه پرترافیکی برای فدراسیون تکواندو بود، در دهه نخست اسفندماه مجمع عمومی سالیانه فدراسیون تکواندو به منظور بررسی عملکرد فدراسیون در سال 96 و تصویب برنامه های آینده به ریاست دکترمحمد رضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.





همچنین 12 اسفندماه سومین يادواره شهدای تکواندو سراسر كشور و تجليل از خانواده معظم شهدای تکواندو خوزستان در اهواز برگزار شد. این مراسم با حضور خانواده شهدا و فرزندان رشيدشان و همچنين قهرمانان و خانواده تكواندو به میزبانی هیات تکواندو استان خوزستان و در تالار اجتماعات کتابخانه مرکزی اهواز پیگیری شد تا ياد گل‌چهره‌هاي شهيد و قهرمانان ماندگار تكواندو بيش از پيش گرامي داشته شود.





نیمه دوم اسفند سومین دوره بین‌المللی مربیگری تکواندو زیر نظر مدرسان فدراسیون جهانی تکواندو و مرکز آکادمی کوکی‌وان با حضور بیش از 250 شرکت کننده به مدت5 روز در فدراسیون تکواندو کشورمان برگزار گردید.





اما در پایان باید این نکته مهم را برشمرد که بدون شک موفقیت ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی مدیون برگزاری مسابقات قهرمانی کشور و لیگ های منظم در رده های مختلف سنی است و نمی‌توان تاثیر به سزای این رویدادها ر ا نادیده گرفت.





تاريخ  ارسال:پنجشنبه 9 فروردين 1397 - 21:30

کد:75946-1403




 اخبار مرتبط:





  نظر شما در رابطه با اين خبر
 نام و نام خانوادگی :
 پست الکترونيک:
 شماره تماس:

 آی پی شما:

 
 دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت فدراسیون در وب سایت منتشر خواهد شد.
 پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
 پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
 


 


    امكانات


روز شمار وقایع مهم تکواندو


رويداد پيش رو


گفت و گو


یادداشت


گزارش




صفحه نخست
تاريخچه تكواندو
اعضا هيئت رئيسه
كميته هاي ستادي
هيئت هاي استاني
قوانين كيوروگي
قوانين پومسه
قوانين هانمادانگ
كيوروگي
پومسه
هانمادانگ
كل اخبار
آرشیو اخبار
اخبار استان ها
گفت و گو
گزارش
یادداشت
نشريه تكواندو
بانوان
سازمان ليگ
تیم های ملی
وزارت ورزش و جوانان
کمیته ملی المپیک
كميته آموزش
كميته داوران
كميته مربيان
كميته فرهنگي
كميته استانها
كميته روابط عمومي
كميته روابط بين الملل
كميته مسابقات
كميته آزمون
كميته توسعه همگانی
كميته قضایی
گزارش تصويري
بازيهاي المپيك
قهرماني جهان
جام جهاني
بازيهاي آسيايي
قهرماني غرب آسيا
باشگاههاي آسيا
بين المللي دهه فجر
پاراتکواندو
بازیهای آسیایی
جام باشگاه های آسیا
نظامیان جهان
مرکز جهانی تکواندو
بانک شهدای تکواندو
تالار مدال آوران
تالار افتخارات
دانشگاه علمی کاربردی
پيوندها
ارسال اخبار
پرسش و پاسخ
تماس باما
ویدئوهای تکواندو
جستجو
آئين نامه
اطلاعیه و بخشنامه

آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
شناسه پستي:
1931747674         تلفنخانه :3-22242441    
ساعات كار فدراسيون تكواندو : شنبه الي چهارشنبه : 00: 8 لغايت 16:00      پنج شنبه : تعطیل

© کليه حقوق خبری و تصويری اين سايت متعلق به فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران می باشد. استفاده از مطالب با ذكر منبع آزاد است.

  
 Free Page Rank Tool