شنبه 29 تير 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


تبلیغات



       

3 نکته کاربردی برای والدین ورزشکاران (بخش پنجم)



شناسه خبر: 62461   دوشنبه 15 آبان 1396 - 16:31

به عنوان کارشناسان روان شناسی ورزشی، اغلب زمانی كه ورزشكاران جوان را به لحاظ ذهنی راهنمایی مي كنيم، همکاری بسیار نزدیکي با پدر و مادر و مربیان داريم.


والدین و مربیاني که از چالش ها و استراتژی های "آمادگی ذهنی" آگاهند، براي ایجاد دلگرمی و اعتماد به نفس در ورزشکاران جوان خود آماده ترند. اگر جزء والدين يا مربيان ورزشي هستيد بايد در مورد چگونگي بهبود آمادگی ذهنی ورزشکاران خود آگاه باشيد، به طوريكه آنها بتوانند از بيشتر مهارت هاي خود در رقابت ها استفاده كنند. در اینجا نمونه هایی از اينكه چگونه مربیان و والدین می توانند سرسختی ذهنی ورزشکاران را با استفاده از استراتژی های آمادگی ذهنی بهبود بخشند، ارائه می شود.

نكته اول: انتظارات كمتری داشته باشید

ممكن است ندانيد كه چقدر انتظارات بالاي مربيان و والدين از بازیکنان خود مي تواند باعث تحت فشار قرار گرفتن فرزندان شود. پدر و مادر و مربیان گاهی اوقات با هدف تقویت اعتماد به نفس ورزشکاران خود، انتظارات خود را بر آنها تحمیل می کنند. اما در اغلب موارد، اين كار اثر معكوسي دارد. در هنگام کار با والدين ورزشكاران، ما به آن ها كمك مي كنيم تا درک کنند که چطور انتظارات و خواسته های سفت و سخت والدین در مورد چگونگی فعاليت کودکان خود در واقع به عملکرد آن¬ها صدمه مي¬زند.

ورزشکارانی که اعتماد به نفس بالایی دارند، در نهایت در دایرۀ برنده ها قرار مي يرند. شما مي خواهيد تا ورزشكارانتان در طول بازي از اعتماد به نفس کافی برخوردار باشند. اين بدان معناست كه شما بايد انتظاراتتان را در سطح معقول نگه داريد. انتظارات بیش از حد والدین و مربیان می تواند باعث شود تا ورزشکاران بيش از حد بر نتیجه مسابقه تمركز كنند. اين امر باعث مي شود تا آن ها اغلب احساس نااميدي كنند؛ به خصوص زماني كه بر اساس استانداردهاي خود (يا شما) عمل نكنند.


نكته دوم: مواظب آنچه که مي گوييد، باشید

زمانیکه والدین صادقانه تلاش می کنند تا نقش حامي را ايفا كنند؛ چيزهايي را مي گويند كه کودکان، آنها را به عنوان انتظار تفسير مي كنند. به عنوان مثال، پدر و مادر يك ورزشكار تکواندو ممکن است به ورزشکار بگویند که "شما بايد در مقابل این حریف، یک به 10 بازي كنيد". در ابتدا ممكن است فكر كنيد كه اين حمايت خیلی خوبي است. اما آيا اين همان چيزي است كه والدين بايد براي افزايش اعتمادبه نفس فرزندان خود بگويند؟ خير. بسياري از ورزشكاران چنين جملاتی را به شکلی که شما بیان کرده اید، تفسير نمي كنند. بیشتر بازيكنان جوان، تفسیرهای شگفت انگيزي از این جملات دارند. برخي از ورزشكاران ممكن است فكر كنند كه آنها بايد در ميدان مسابقه، كامل و بي عیب و نقص بازی کنند و در هر حمله، ضربه بزنند؛ و اگر اين كار را نكنند پدر و مادر و مربيان خود را نااميد کرده اند. اين همان چيزي است كه نشان مي دهد، مغز ورزشكاران جوان چگونه كار مي كند. فرزندان انتظارات زياد شما را اتخاذ کرده و آن ها را دروني سازي مي¬كنند؛ سپس با ترس از ناامید کردن ديگران، به هنگام ضربه زدن به توپ، بیش از حد نگران می شوند.

نكته سوم: روی فرآیند کسب نتیجه تأکید داشته باشید

مراقب انتظارات خود از ورزشكاران جوان باشيد. پیشنهاد می کنیم که روي اهداف قابل كنترل تر تمركز كنيد كه به كودكان كمك مي كنند تا بر روي فرآیند اجرای یک تکلیف متمركز شوند. به عنوان مثال ممكن است از بازيكنان تکواندو بخواهيد تا از همان ابتدا، به هنگام زدن ضربه، به حریف نگاه كنند يا به سرعت از فکر اشتباهی که مرتکب شده اند، بیرون بیایند و به ادامه مسابقه بپردازند.

بازیکنان شما می توانند این اهداف مهم را بیشتر از گرفتن یک ضربه در هر حمله انجام دهند. اگر شما بخواهيد به عنوان والدين يا مربيان به ورزشكاران جوان خود كمك كنيد تا در طول مسابقه به پتانسيل كامل خود دست پیدا کنند و از مزاياي بسياري بهره مند شوند؛ مطمئن شوید که با اين استراتژي هاي آمادگی ذهني براي افزايش موفقيت آنان آشنایی دارید و آن¬ها را انجام می دهید.

«دکتر افسانه صنعت کاران، نیلوفر آسیاچی و محمدصادق رفعت»
کمیته پژوهش فدراسیون تکواندو



تاريخ  ارسال:دوشنبه 15 آبان 1396 - 16:31

تعداد بازديد: 280

کد:62461-1403




 اخبار مرتبط:





  نظر شما در رابطه با اين خبر
 نام و نام خانوادگی :
 پست الکترونيک:
 شماره تماس:

 آی پی شما:

 
 دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت فدراسیون در وب سایت منتشر خواهد شد.
 پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
 پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
 


 


    امكانات


روز شمار وقایع مهم تکواندو


رويداد پيش رو


گفت و گو


یادداشت


گزارش




صفحه نخست
تاريخچه تكواندو
اعضا هيئت رئيسه
كميته هاي ستادي
هيئت هاي استاني
قوانين كيوروگي
قوانين پومسه
قوانين هانمادانگ
كيوروگي
پومسه
هانمادانگ
كل اخبار
آرشیو اخبار
اخبار استان ها
گفت و گو
گزارش
یادداشت
نشريه تكواندو
بانوان
سازمان ليگ
تیم های ملی
وزارت ورزش و جوانان
کمیته ملی المپیک
كميته آموزش
كميته داوران
كميته مربيان
كميته فرهنگي
كميته استانها
كميته روابط عمومي
كميته روابط بين الملل
كميته مسابقات
كميته آزمون
كميته توسعه همگانی
كميته قضایی
گزارش تصويري
بازيهاي المپيك
قهرماني جهان
جام جهاني
بازيهاي آسيايي
قهرماني غرب آسيا
باشگاههاي آسيا
بين المللي دهه فجر
پاراتکواندو
بازیهای آسیایی
جام باشگاه های آسیا
نظامیان جهان
مرکز جهانی تکواندو
بانک شهدای تکواندو
تالار مدال آوران
تالار افتخارات
دانشگاه علمی کاربردی
پيوندها
ارسال اخبار
پرسش و پاسخ
تماس باما
ویدئوهای تکواندو
جستجو
آئين نامه
اطلاعیه و بخشنامه

آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
شناسه پستي:
1931747674         تلفنخانه :3-22242441    
ساعات كار فدراسيون تكواندو : شنبه الي چهارشنبه : 00: 8 لغايت 16:00      پنج شنبه : تعطیل

© کليه حقوق خبری و تصويری اين سايت متعلق به فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران می باشد. استفاده از مطالب با ذكر منبع آزاد است.

  
 Free Page Rank Tool