شنبه 29 تير 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


تبلیغات



       

نگاهی به گرنداسلم و انتخابی که با 5 سهمیه ایران تمام شد



شناسه خبر: 65618   يكشنبه 5 آذر 1396 - 14:51

در واپسین روزهای سال 2017 میلادی، شهر "ووشی" چین میزبان یک مسابقه مهم در تکواندو خواهد بود. رقابتی که برای نخستین بار برگزار می شود اما از چند بعد برای کشورهایی که حرفی برای گفتن در این رشته پرطرفدار دارند، حائز اهمیت است.


به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، نخستین دوره مسابقات گرنداسلم در حالی برگزار می شود که پیش از هر چیز هدف از برگزاری آن، افزایش مخاطبان و مشارکت بیشتر رسانه ها در به تصویر کشیدن این ورزش عنوان شد؛ موضوعی که «چو» رییس فدراسیون جهانی تکواندو در جلسه شورای فدراسیون جهانی که اوایل تیر برگزار شد به آن اشاره کرد و معتقد بود تکواندوکاران ستاره های رسانه ای نیستند و باید راهشان به رسانه های جهانی باز شود اما دلایل قرار دادن این مسابقات در تقویم فدراسیون جهانی تکواندو به همین جا ختم نمی شود.

شاید به جرات بتوان گفت برای هوگوپوشان، این مسابقه که یک میانبر برای رسیدن به المپیک است، مهم باشد. پیش از این رنکینگ سیستم یکی از راه های رسیدن به المپیک بود و حالا براساس تصمیم فدراسیون جهانی، یک سهمیه حضور از طریق رنکینگ سیستم کاهش و به تکواندوکاری تعلق می‌گیرد که بیشترین امتیاز را در مسابقات گرنداسلم 2017 تا 2019 کسب کند.

اما از سوی دیگر نمی توان پاداش مالی که میزبان این مسابقات برای نفرات اول تا سوم در نظر گرفته را نادیده گرفت. فرمانداری شهر ووشی که از سرمایه گذاران اصلی این مسابقات می باشد به ترتیب برای نفرات اول تا سوم این مسابقات پاداش 70، 20 و 10 هزار دلاری در نظر گرفته است.

مسابقات گرنداسلم در چهار وزن المپیکی و در دو گروه بانوان و آقایان برگزار می شود و در مجموع 12 ورزشکار که نخبه های این ورزش به حساب می آیند به شیاپ چانگ می رسند.

اما اینکه این 12 نفر چطور انتخاب شوند هم شرایط ویژه خودش را دارد؛ بر اساس قوانین، قهرمان المپیک ریو 2016، طلایی‌های مسابقات قهرمانی جهان، قهرمانان فینال گرندپری 2016 و 2017، قهرمانان 3 مرحله مقدماتی گرندپری 2017، هوگوپوش کشور میزبان (یک سهمیه) و 3 ورزشکار از رشته های رزمی دیگر که از طریق کسب سهمیه در تورنمنت انتخابی گرنداسلم می توانند در این مسابقات حضور پیدا کنند که البته در مورد آخر طبق آنچه پیش بینی می شد، چنین اتفاقی نیفتاد.

همچنین در صورتی که یک ورزشکار در دو دوره گرندپری موفق به کسب مدال طلا شده باشد، بر اساس رنکینگ المپیکی، تکواندوکار دیگری که در رده بندی در میان 8 هوگوپوش برتر است برای حضور در گرنداسلم معرفی خواهد شد.

بنا بر قوانین موجود پیش از برگزاری انتخابات گرنداسلم ایران دو سهمیه برای این مسابقات در جیب داشت. یک سهمیه با مدال طلای سجاد مردانی در فینال گرندپری 2016 به دست آمد و سهمیه دیگر به واسطه صدرنشینی فرزان عاشورزاده در وزن 58- کیلوگرم به نام ایران خورد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به پنج سهمیه ای که نمایندگان ایران در رقابت انتخابی کسب کردند.


3+2 سهمیه شاگردان بی باک و کمرانی


تیم ملی ایران برای مسابقات انتخابی گرنداسلم، با ترکیبی 18 نفره در دو بخش آقایان و بانوان حاضر شد. مهدی بی باک سرمربی تیم ملی مردان حمیدرضا هادیان، هادی تیران ولی پور و ابراهیم صفری (58- کیلوگرم)، ابوالفضل یعقوبی، میرهاشم حسینی و سروش احمدی (68- کیلوگرم)، مهدی خدابخشی و عرفان ناظمی (80- کیلوگرم) و احمد محمدی (80+ کیلوگرم) را همراه خود داشت.

از سوی دیگر مهرو کمرانی سرمربی تیم ملی بانوان نیز با ناهید کیانی و سودابه پورصادقی (49- کیلوگرم)، پریسا جوادی و مهسا پورمیرزا (57- کیلوگرم)، مبینا بابالو (67- کیلوگرم)، فاطمه مصطفایی و زهرا پوراسماعیل (67+ کیلوگرم) به میدان رفت.

از این تیم پنج هوگوپوش توانستند نام خود را برای حضور در نخستین دوره گرنداسلم تکواندو به ثبت برسانند. سهم ایران از روز نخست مسابقات چهار سهمیه بود و در روز دوم نیز یک سهمیه به ایران رسید.

ابوالفضل یعقوبی، ابراهیم صفری و زهر پوراسماعیل با مدال نقره و ناهید کیانی و میرهاشم حسینی با کسب نشان برنز مسافر چین شدند. اینکه از مجموع 24 سهمیه ای که در انتخابی توزیع شد، سهم ایران پنج سهمیه است و نام کشور را در بین سه کشوری قرار داد که بیشترین بهره را بردند جای امیدواری دارد. چراکه به جز سهمیه باید به این اندیشید که کادر فنی راه پشتوانه سازی را به درستی پیموده و جوان ها را در میادین مهم و باکیفیتی آبدیده می کند.

با نگاهی به ترکیب تیم اعزامی و نتایجی که حاصل شد، می بینیم هرچقدر تیم مردان در وزن اول و دوم خوب بیمه شده و آینده سازان خوبی را در پشت سر دارد، اوزان سوم و چهارم نیاز به تقویت بیشتر دارند. موضوعی که قطعا مد نظر کادر فنی هم قرار دارد. هرچند با دوری چند ماهه مهدی خدابخشی و عملی که احمدی تنها نماینده وزن چهارم پشت سر گذاشته بود و در اولین مصافش با رقابت ها وداع کرد، نباید انتظار بیش از حدی داشت.

با این حال حضور سجاد مردانی در گرنداسلم به عنوان نماینده سنگین وزن اتفاق خوبی را رقم زده است.

ابوالفضل یعقوبی که در مقدماتی به قرعه استراحت خورده بود، شروع خوبی داشت. او در مرحله یک شانزدهم هیوک لی از کره جنوبی را 23 بر 3 شکست داد تا خیلی زود مدعی شود. او پیروزی مقتدرانه خود را تا فینال ادامه داد و تنها با یک اختلاف امتیاز (8 بر 7) برابر کراسنو بوریس روس نایب قهرمان شد.

میرهاشم حسینی هم شرایط مشابه یعقوبی داشت و در دور مقدماتی استراحت کرد. او هم در یک شانزدهم شروع طوفانی داشت اما در مراحل بعد اختلاف کمتر می شد. با این حال او که در نیمه نهایی حریف یعقوبی بود و 6 بر 3 شکست خورد، در دیدار رده بندی برنز گرفت تا از هم تیمی اش جا نماند.

ابراهیم صفری که تنها سهمیه دار روز دوم مسابقات بود، تا مرحله فینال سه تکواندوکار از چین و دو حریف از ازبکستان و کره جنوبی را کنار زد و در هر مرحله با دادن کمترین امتیاز به رقیب راهش را باز می کرد. صفری در فینال نتیجه 13 بر 5 را برابر جونگ جان کره ای ثبت کرد تا با مدال نقره به استقبال گرنداسلم برود.


دخترانی که نور امید را بیشتر کردند

دو سهمیه دیگر که به شاگردان کمرانی تعلق دارد، طعم دیگری دارد. طعمی از آن دست که از این پس بیشتر باید روی توان تیم بانوان حساب کرد. تیمی که نماینده شان در المپیک ریو نخستین مدال بانوان ایران در ادوار المپیک را به نام خود و تکواندو زد.

زهرا پوراسماعیل که نخستین سهمیه دختران را گرفت، رقابتش را با هم تیمی خود یعنی ملیکا میرحسینی در مرحله یک هشتم آغاز کرد و توانست با یک امتیاز بیشتر (10 بر 9) پیروز میدان باشد. او در یک چهارم ژانگ چن از چین را 8 بر 4 شکست داد و در نیمه نهایی هم با یک حریف چینی دیگر در راند طلایی پیروز شد. پوراسماعیل در فینال به مصاف هوگوپوش لهستانی رفت اما به مدال نقره بسنده کرد.

ناهید کیانی که در وزن اول سهمیه گرنداسلم را گرفت، در مرحله یک هشتم و یک چهارم حریفان چینی داشت که با امتیازات 17 بر 6 و 15 بر 8 آنها را از پیش رو برداشت.

او در نیمه نهایی از نماینده کرواسی شکست خورد و به دیدار رده بندی راه یافت. مسابقه ای که برای او با مدال برنز تمام شد تا از لیست پرواز به چین جا نماند.
شاید مهم ترین چیزی که از این مسابقات به چشم بیاید، جای خالی مدالی به رنگ طلا باشد اما عملکرد نمایندگان ایران و تلاش شان برای کسب سهمیه بسیار ستودنی است که ارزشی طلایی دارد.


یک شانس دیگر مانده

در پایان هم نباید فراموش کرد که هنوز در فینال گرندپری که 11 و 12 آذر برگزار می شود، ایران شانس اضافه شدن به سهمیه هایش را دارد. آرمین هادی پور برای رسیدن به سهمیه گرنداسلم باید فینال گرندپری را با قهرمانی به پایان ببرد. نخستین دوره مسابقات گرنداسلم نیز در چند سری برگزار می شود. سری اول 9 دی‌ماه، سری دوم 16 دی‌ماه، سری سوم 23 دی‌ماه، سری چهارم 30 دی‌ماه و سری پنجم که به صورت تیمی برگزار می‌شود 7 بهمن‌ماه پیگیری خواهد شد.



تاريخ  ارسال:يكشنبه 5 آذر 1396 - 14:51

تعداد بازديد: 191

کد:65618-1403




 اخبار مرتبط:





  نظر شما در رابطه با اين خبر
 نام و نام خانوادگی :
 پست الکترونيک:
 شماره تماس:

 آی پی شما:

 
 دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت فدراسیون در وب سایت منتشر خواهد شد.
 پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
 پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
 


 


    امكانات


روز شمار وقایع مهم تکواندو


رويداد پيش رو


گفت و گو


یادداشت


گزارش




صفحه نخست
تاريخچه تكواندو
اعضا هيئت رئيسه
كميته هاي ستادي
هيئت هاي استاني
قوانين كيوروگي
قوانين پومسه
قوانين هانمادانگ
كيوروگي
پومسه
هانمادانگ
كل اخبار
آرشیو اخبار
اخبار استان ها
گفت و گو
گزارش
یادداشت
نشريه تكواندو
بانوان
سازمان ليگ
تیم های ملی
وزارت ورزش و جوانان
کمیته ملی المپیک
كميته آموزش
كميته داوران
كميته مربيان
كميته فرهنگي
كميته استانها
كميته روابط عمومي
كميته روابط بين الملل
كميته مسابقات
كميته آزمون
كميته توسعه همگانی
كميته قضایی
گزارش تصويري
بازيهاي المپيك
قهرماني جهان
جام جهاني
بازيهاي آسيايي
قهرماني غرب آسيا
باشگاههاي آسيا
بين المللي دهه فجر
پاراتکواندو
بازیهای آسیایی
جام باشگاه های آسیا
نظامیان جهان
مرکز جهانی تکواندو
بانک شهدای تکواندو
تالار مدال آوران
تالار افتخارات
دانشگاه علمی کاربردی
پيوندها
ارسال اخبار
پرسش و پاسخ
تماس باما
ویدئوهای تکواندو
جستجو
آئين نامه
اطلاعیه و بخشنامه

آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
شناسه پستي:
1931747674         تلفنخانه :3-22242441    
ساعات كار فدراسيون تكواندو : شنبه الي چهارشنبه : 00: 8 لغايت 16:00      پنج شنبه : تعطیل

© کليه حقوق خبری و تصويری اين سايت متعلق به فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران می باشد. استفاده از مطالب با ذكر منبع آزاد است.

  
 Free Page Rank Tool