شنبه 29 تير 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


تبلیغات



       

جام جهانی 2017 تکواندو/ دانشگاه آزاد به دنبال ثبت سومین قهرمانی



شناسه خبر: 65752   دوشنبه 13 آذر 1396 - 10:26

بیست و یکمین دوره مسابقات جام جهانی تکواندو، 14 و 15 آذر به میزبانی آبیجان ساحل عاج با حضور هشت کشور دعوت شده از سوی فدراسیون جهانی برگزار می شود.


به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، جام جهانی تکواندو در حالی آغاز می شود که در این رقابت ها همانند میدان‌های بین المللی دیگر، امتیازاتی برای کسب سهمیه المپیک توزیع می شود اما کسب این امتیازات به راحتی به نام تکواندوکاری رقم نمی‌خورد.

جام جهانی میدانی است که شیوه مبارزه در آن با سایر مسابقات متفاوت است و این موضوع هیجان مسابقات را دو چندان می‌کند و به نوعی یک دیدار کاملا تماشاچی پسند برگزار می شود. به عنوان مثال در جام جهانی مربی حق کارت کشیدن و اعتراض ندارد و خبری هم از بازبینی فیلم نیست، هرچه هست مبارز است و مسابقه و داور.

یکی از دلایل فدراسیون جهانی در برگزاری این شیوه متفاوت نیز همین جذاب بودن برای مخاطب است و جام جهانی نیز مانند گرنداِسلم یکی از سیاست های حضور تکواندو در مسابقات المپیک است. این مسابقات تا سال 2006 یعنی تا سیزدهمین دوره به صورت انفرادی برگزار می شد که پس از آن رقابت های تیمی جایگزین مبارزات انفرادی شد جذابیت این مسابقات را افزایش داد.


جام جهانی 31 ساله شد

جام جهانی تکواندو از مسابقاتی است که عمر نسبتا زیادی در تقویم فدراسیون جهانی دارد. این مسابقات امسال در بیست و یکمین دوره برگزاری خود 31 ساله می شود. نخستین دوره جام جهانی در سال 1986 برگزار شد اما حضور ایران در این رقابت ها به چهارمین دوره اش یعنی جایی که اسپانیا میزبان بود، بر می‌گردد.

تکواندوی ایران نخستین تجربه اش با سرمربیگری محمود مشهدی رجب عنوانی به دست نیاورد. ایران در پنجمین دوره جام جهانی مدال آوری خود را شروع کرد؛ نقره بیژن مقانلو و برنز علی رحیم زاده و فریبرز عسگری ایران را به جایگاه پنجم جام جهانی آورد.

شاید غیبت ایران در دوره های ششم و هفتم جام جهانی در کسب مقام نایب قهرمانی دوره هشتم که در مصر برگزار شد، بی تاثیر نبود. مهدی بی باک اولین مدال طلای کشورمان در جام جهانی را در این دوره از مسابقات ضرب کرد و ایران موفق شد عنوان نایب قهرمانی را در حضور 16 کشور و با یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز به نام خود ثبت نماید اما این عنوانی نبود که تکواندوی ایران به آن بسنده کند و برای رسیدن به آن لازم بود ابتدا از عنوان نایب قهرمانی اش دفاع کند که همینطور هم شد. کشورمان در دوره نهم هم روی سکوی دوم ایستاد اما در دهمین دوره با 2 طلا و 2 نقره برای نخستین بار عنوان قهرمانی را به نام خود زد.

ایران برای تکرار عنوان قهرمانی اش تا پانزدهمین دوره جام جهانی (2010) صبر کرد و در این مدت با ایستادن روی سکوی نایب قهرمانی، نزدیک ترین تعقیب کننده تیم های قهرمان بود. پس از آن ایران در شانزدهمین دوره نایب قهرمان شد، یک دوره غایب بود (دوره هفدهم)، یک مقام سومی آورد (دوره هجدهم) و دوباره نایب قهرمان شد (دوره نوزدهم). در بیستمین دوره جام جهانی اما در اتفاقی که بسیار دور از ذهن بود، تکواندوی ایران بدون کسب مقام با مسابقات وداع کرد اما این موضوع را نباید نادیده گرفت که تیم ایران تاکنون 11 دوره سکوی جام جهانی را در اختیار داشته است.


درخشان ترین دوره های ایران در جام جهانی

به طور کلی تکواندو کشورمان در 14 دوره حضورش در مسابقات جام جهانی دو بار قهرمان شده، هشت عنوان نایب قهرمانی کسب کرده و یک سومی در کارنامه دارد. به این ترتیب پیدا کردن بهترین دوره های حضور تیم کشورمان در ادوار این مسابقات کار سختی نیست و ایران در سال های 2000 و 2010 دو بار توانست سکوی نخست جام جهانی را از آن خود کند.


جام بیست و یکم و 8 تیم

فدراسیون جهانی تکواندو در این دوره از مسابقات از هشت تیم مردان و هشت تیم بانوان دعوت کرده تا رقابتی جذاب و دیدنی داشته باشند. این دعوت براساس نتایج مسابقات قهرمانی جهان 2017 و جام جهانی دوره 2016 صورت گرفته است که در این میان نام ایران نیز به چشم می خورد.

در این رقابت‌هاي تيمي هر تیم باید با حداقل پنج تکواندوکار داشته باشد یا شش تکواندوکار که یک نفر ذخیره محسوب می شود. نفر ذخیره بعد از راند اول می تواند جایگزین هر کدام از پنج تکواندوکار شود. نفرات از یک تاپنج به ترتیب ازسبک‌ترین به سنگین‌ترین وزن شماره گذاری خواهندشد. درمجموع وزن پنج ورزشكار درگروه مردان باید 373 كيلوگرم ياكمترباشد. درمرحله مقدماتی این رقابت‌ها مسابقات بین تیم‌های هرگروه برگزارمی‌شود و درمرحله نیمه نهایی تافینال ازسیستم تک حذفی استفاده خواهد شد.


نماینده ایران با ترکیبی از ملی پوشان

فدراسیون تکواندوی ایران برای جام جهانی ساحل عاج دست به اقدام جالبی زد. به نحوی که مسابقات لیگ را به شیوه جام جهانی برگزار و اعلام کرد تیم برتر این مسابقات به عنوان نماینده ایران در جام جهانی حاضر خواهد شد که در نهایت این دانشگاه آزاد بود که با کسب عنوان قهرمانی به عنوان نماینده ایران معرفی شد.

دانشگاه آزاد که سرمربیگری آن را سیدنعمت خلیفه برعهده دارد، در ترکیب خود از ملی پوشان هم بهره مند است که همین موضوع نقطه قوتی برای نماینده کشورمان به حساب می آید. سروش احمدی، هادی تیران ولی پور، سیدحسین احسانی، مهدی خدابخشی، سعید رجبی وعرفان ناظمی ترکیب ایران در این مسابقات را تشکیل می دهند.

با توجه به اینکه دانشگاه آزاد در مسابقات لیگ به شیوه جام جهانی مبارزه کرده، باید دید سومین قهرمانی این مسابقات به شاگردان خلیفه می رسد یا نه؟ هرچند در تکواندو هیچ چیز را نمی شود پیش بینی کرد.

مسابقات جام جهانی G2 است و به مقام اول، دوم، سوم وپنجم تیمی به ترتیب 20، 12، 7.2 و 4.32 امتیاز تعلق می‌گیرد.



تاريخ  ارسال:دوشنبه 13 آذر 1396 - 10:26

تعداد بازديد: 247

کد:65752-1403




 اخبار مرتبط:





  نظر شما در رابطه با اين خبر
 نام و نام خانوادگی :
 پست الکترونيک:
 شماره تماس:

 آی پی شما:

 
 دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت فدراسیون در وب سایت منتشر خواهد شد.
 پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
 پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
 


 


    امكانات


روز شمار وقایع مهم تکواندو


رويداد پيش رو


گفت و گو


یادداشت


گزارش




صفحه نخست
تاريخچه تكواندو
اعضا هيئت رئيسه
كميته هاي ستادي
هيئت هاي استاني
قوانين كيوروگي
قوانين پومسه
قوانين هانمادانگ
كيوروگي
پومسه
هانمادانگ
كل اخبار
آرشیو اخبار
اخبار استان ها
گفت و گو
گزارش
یادداشت
نشريه تكواندو
بانوان
سازمان ليگ
تیم های ملی
وزارت ورزش و جوانان
کمیته ملی المپیک
كميته آموزش
كميته داوران
كميته مربيان
كميته فرهنگي
كميته استانها
كميته روابط عمومي
كميته روابط بين الملل
كميته مسابقات
كميته آزمون
كميته توسعه همگانی
كميته قضایی
گزارش تصويري
بازيهاي المپيك
قهرماني جهان
جام جهاني
بازيهاي آسيايي
قهرماني غرب آسيا
باشگاههاي آسيا
بين المللي دهه فجر
پاراتکواندو
بازیهای آسیایی
جام باشگاه های آسیا
نظامیان جهان
مرکز جهانی تکواندو
بانک شهدای تکواندو
تالار مدال آوران
تالار افتخارات
دانشگاه علمی کاربردی
پيوندها
ارسال اخبار
پرسش و پاسخ
تماس باما
ویدئوهای تکواندو
جستجو
آئين نامه
اطلاعیه و بخشنامه

آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
شناسه پستي:
1931747674         تلفنخانه :3-22242441    
ساعات كار فدراسيون تكواندو : شنبه الي چهارشنبه : 00: 8 لغايت 16:00      پنج شنبه : تعطیل

© کليه حقوق خبری و تصويری اين سايت متعلق به فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران می باشد. استفاده از مطالب با ذكر منبع آزاد است.

  
 Free Page Rank Tool