پنجشنبه 8 فروردين 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


تبلیغات



     

در فاصله چند روز مانده به آغاز رقابت های قهرمانی قاره کهن؛
نگاهی به تاریخچه تکواندو قهرمانی آسیا



شناسه خبر: 78384   يكشنبه 30 ارديبهشت 1397 - 08:24

بیست و سومین دوره از مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا از 5 خرداد ماه به مدت 3 روز در "هوشیمینه" ویتنام برگزار می شود؛ در ادامه و در آستانه این رقابت ها به بررسی ادوار گذشته این مسابقات پرداخته شده است.


به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو و به نقل از خبرگزاری تسنیم، بیست و سومین دوره مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا در روزهای پنجم تا هفتم خردادماه در شهر "هوشیمینه" ویتنام برگزار خواهد شد و تیم‌های ملی مردان و زنان تکواندو کشورمان به مصاف رقبای خود می‌روند.

این در حالی است که تیم ملی تکواندو مردان در این مسابقات برای هجدهمین بار و زنان ملی‌پوش نیز هفتمین حضور در این رقابت‌ها را تجربه خواهند کرد. در آستانه این مسابقات به بررسی آماری و اولین‌های تاریخ تکواندو ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا پرداختیم که در زیرمی‌خوانید.

* نخستین حضور تیم ملی تکواندو کشورمان در سومین دوره این مسابقات در سال 1978 و در هنگ‌کنگ بود. کسب 2 مدال نقره ( نینوس تومان و حمید حشتمی‌خواه) و 4 برنز (سید میر احمد زعفری نژاد، سید حسن زاهدی، عبدالکریم مومنه و غلامحسن سعیدی) دستاورد نمایندگان ایران بود که باعث شد تکواندو در اولین حضور آسیایی خود نیز روی سکوی سوم این مسابقات قرار بگیرد.

* اولین سرمربی تاریخ تکواندو ایران در مسابقات قهرمانی آسیا نیز "چانگ مون گیل " کره‌ای بود که در هنگ‌کنگ با تیم ملی روی سکوی سومی آسیا نیز قرار گرفت.

* فریبرز عسکری، سرمربی فعلی تیم ملی تکواندو نیز با کسب نخستین مدال طلای تکواندو ایران در دهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا 1992 در "کوالالامپور" مالزی نام خود را به عنوان اولین طلایی ایران ثبت کرد.

*مهروز ساعی در نخستین حضور تکواندو بانوان در هفدهمین دوره مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا 2006 در "بانکوک" تایلند با کسب مدال برنز نخستین مدال‌آور بانوان ایران در این مسابقات است.

* فاطمه نعمتی نیز نخستین و تنها مدال طلای تاریخ تکواندو بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا را در هجدمین دوره مسابقات 2008 در "ژانگ ژو" چین کسب کرده است.

* 22 مدال طلا، 25مدال نقره و 28 مدال برنز دستاورد تکواندو ایران از هفده حضور قبلی در مسابقات قهرمانی آسیا است. یک مدال طلا، 3 نقره و 13 برنز نیز حاصل تلاش تکواندو بانوان در شش دوره حضور آنها در مسابقات قهرمانی آسیا بوده است.

* محمد باقری معتمد با کسب 2 مدال طلا، یک نقره و یک برنز پرافتخارترین تکواندوکار ایران در تاریخ مسابقات قهرمانی آسیا است. پس از معتمد نیز علیرضا نصرآزادانی با دو طلا و یک نقره و کورش رجلی و فرزاد عبداللهی با دو طلا در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

* کورش رجلی و فرزاد عبداللهی تنها با دو حضور در مسابقات قهرمانی آسیا موفق به کسب دو مدال طلا از این رویداد شدند تا دستاورد 100 درصد طلایی را داشته باشند.

* وحید عبداللهی و یوسف کرمی نیزمردان 2 نقره‌ای و سید حسین عباسی و علی حاجی‌پور نیز مردان 2 برنزی تکواندو ایران هستند. سمانه شش‌پری 2 نقره و سوسن حاجی‌پور 2 برنز نیز بانوان دو مدالی تکواندو ایران هستند.

* محمد باقری معتمد 4 دوره(دو طلا، یک نقره و یک برنز)، علیرضا نصرآزادانی 3 دوره (دو طلا و یک نقره)، فرزاد ذرخش 3 دوره (یک طلا، یک نقره و یک برنز)، وحید عبداللهی 3 دوره (دو نقره و یک برنز)، سیدحسن زاهدی 3 دوره ( یک نقره و دو برنز)، کورش رجلی دو دوره (دو طلا)، فرزاد عبداللهی دو دوره (دو طلا) هادی ساعی 2 دوره ( یک طلا، یک نقره)، مسعود حجی‌زواره 2دوره( یک طلا، یک نقره) و سید حسین عباسی 2 دوره ( 2 برنز) ملی‌پوشانی بودند که هیچگاه دست خالی ازاین مسابقات باز نگشتند.

* فریبرز عسکری، فرزاد ذرخش و محمد باقری معتمد نیز تنها تکواندوکار کشورمان هستند که موفق به کسب هر سه مدال طلا، نقره و برنز مسابقات قهرمانی آسیا شدند.

* رضا مهماندوست نیز با کسب دو مقام قهرمانی پرافتخارترین مربی ایران در تاریخ مسابقات قهرمانی آسیا است و بیژن مقانلو با یک عنوان قهرمانی و یک نایب قهرمانی در رتبه دوم قرار دارد. سیدنعمت خلیفه نیز در دوره گذشته این مسابقات در مانیل فیلیپین با کسب عنوان قهرمانی در جایگاه سومین مربی پرافتخار ایران در این مسابقات قرار گرفت.

* غلامحسین ذوالقدری با سه حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب دو مقام نایب قهرمانی و یک عنوان چهارمی باسابقه‌ترین سرمربی تاریخ تکواندو ایران در مسابقات قهرمانی آسیا است.

* مینو مداح نیز با چهار دوره هدایت تیم ملی تکواندو بانوان، باسابقه‌ترین مربی تاریخ تکواندو بانوان ایران در این مسابقات است. البته دو حضور مداح با همراهی مریم آذرمهر بوده است و تیم ملی در این دوره بدون سرمربی و با هدایت مربیان مشترک اداره شده است.

* 4 عنوان قهرمانی، 6 عنوان نایب قهرمانی و یک عنوان سومی دستاورد سکونشینی تکواندو ایران در مسابقات قهرمانی آسیا است. تیم ملی تکواندو 5 بار نیز در این مسابقات در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

* اولین قهرمانی ایران نیز مربوط به هجدمین دوره مسابقات در سال 2008 در "ژانگ‌ژو"، چین با هدایت رضا مهماندوست بود که ملی‌پوشان کشورمان با کسب 4 مدال طلا(محمد باقری معتمد، علیرضا نصرآزادانی، فرزاد عبدالهی و کوروش رجلی) و یک نقره (رضا نادریان) موفق به تاریخ‌سازی در این مسابقات شد.

* آخرین قهرمانی نمایندگان کشورمان نیز در دوره گذشته مسابقات در "مانیل، فیلیپین" بود . شاگردان سیدنعمت خلیفه در این مسابقات با کسب 3 مدال طلا(آرمین هادی‌پور، میرهاشم حسینی و سعید رجبی) و دو نقره(ابوالفضل یعقوبی و علیرضا علیاری) چهارمین قهرمانی تکواندو ایران را جشن گرفتند.

* کسب عنوان دهمی در سومین حضور ایران در هشتمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا 1988 در " کاتماندو" نپال نیز بدترین عنوان ایران در این مسابقات است.

* اصغر طهماسبی، فریبرز عسکری، محمد باقری معتمد، یوسف کرمی و محمدرضا مهدیزاده با 4 حضور در بخش مردان و سوسن حاجی‌پور با 4 حضور در بخش بانوان بیشترین حضور بازیکنان ایرانی در تاریخ مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا را به نام خود ثبت کردند.

* غلامحسین ذوالقدری سه دوره، رضا مهماندوست، بیژن مقانلو، مرتضی کریمی، کانگ شین چال دو دوره و چانگ مون گیل، علی مدیری، سیدحسن زاهدی، نادر خدامرادی، حمید باقی‌نژاد و نعمت خلیفه تمامی مربیان ایران در تاریخ مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا در بخش مردان هستند.

* مینو مداح و مریم آذرمهر نیز در دوره به صورت مشترک هدایت تیم ملی را برعهده داشتند.شین دونگ سون، یون جنگ جانگ، مینو مداح و مهرو کمرانی نیز در چهار دوره دیگر هدایت بانوان ایران را برعهده داشتند.

* فریبرز عسکری دوازدهمین سرمربی تاریخ تکواندو مردان در مسابقات قهرمانی آسیا و مهرو کمرانی نیز با حضور در "هوشیمینه" برای دومین دوره متوالی هدایت تیم ملی تکواندو زنان را برعهده خواهد داشت.

* کسب 7 مدال طلا در وزن چهارم باعث شده است تا در این وزن بیشترین مدال طلا توسط نمایندگان کشورمان کسب شده باشد و تا به حال نیز تیم ملی در وزن سوم موفق به کسب مدال طلا نشده است.

* آرمین هادی‌پور در دوره گذشته مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا موفق به کسب نخستین مدال طلای تاریخ تکواندو ایران در وزن اول این مسابقات شد.

* ترتیب 75 مدال نمایندگان تکواندو ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بدین صورت است :

وزن یک: یک طلا، 3 نقره و 3 برنز

وزن دوم: 2 طلا، 3 نقره و 2 برنز

وزن سوم: 2 نقره و چهار برنز

وزن چهارم: 7 طلا، 4 نقره و یک برنز

وزن پنجم: 3 طلا، 4 نقره و 4 برنز

وزن ششم: 5 طلا، 4 نقره و 5 برنز

وزن هفتم: 2 طلا، 4 نقره و 4 برنز

وزن هشتم: 3 طلا، 2 نقره و 4 برنز

* تمامی مدال‌آوران تکواندو ایران در مسابقات قهرمانی آسیا به شرح زیر است:

آقایان:

مدال طلا: محمد باقری معتمد2 طلا، علیرضا نصر آزادانی دو طلا، فرزاد عبداللهی 2 طلاف کورش رجلی 2 طلا، فریبرز عسکری، بیژن مقانلو، فرزاد ذرخش، یوسف کرمی، امید غلامزاده، هادی ساعی، مسعود حجی‌زواره، حسین تاجیک، فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، مهدی خدابخشی، آرمین هادی‌پور، میرهاشم حسینی و سعید رجبی

مدال نقره: یوسف کرمی 2 نقره، وحید عبداللهی 2 نقره، تینوس تومان، حمید حشمتی‌خواه، اکبر بکرانی، سیدحسن زاهدی، حسن اصلانی، فرزاد ذرخش، علی رحیم‌زاده، محسن شیرزاد، سیرمهرداد رکنی، فریبرز عسکری، مجید افلاکی، مجید امین ترابی، محمدتقی خضرایی، علی تاجیک، محمدرضا مهدیزاده، هادی ساعی، محمد باقری معتمد، رضا نادریان، مسعود حجی‌زواره، علیرضا نصرآزادانی، ابوالفضل یعقوبی و علیرضا علیاری

مدال برنز: سید حسن زاهدی 2 برنز ، سید حسین عباسی 2 برنز، علی حاجی‌پور 2 برنز، سیدمیراحمد زعفری نژاد، عبدالکریم مومنه، غلامحسین سعدی، محمد علی قادری، فرزاد ذرخش، اصغر طهماسبی، بیژن مقانلو، علی محمد بسحاق، محمد امین ترابی، فیض‌الله نفجم، وحید عبداللهی ، علی رامشگر، فریبرز عسگری، بهزاد خداداد، محمد باقری معتمد، علی تاجیک، محمدرضا مهدیزاده، رضا نادریان، حسین تاجیک، سجاد مردانی و مرتضی شیری

بانوان:

طلا: فاطمه نعمتی

نقره: سمانه شش‌پری 2 نقره و اکرم خدابنده

برنز: سوسن حاجی‌پور 2 برنز، مهروز ساعی، سهیلا سیاحی، پریسا فرشیدی،دینا پوریونس، پریسا فرشیدی، فاطمه روحانی، نفیسه مخلصی، فریده رشیدی، شکرانه ایزدی، ناهید کیانی، مهسا جدی و ملیکا میرحسینی



تاريخ  ارسال:يكشنبه 30 ارديبهشت 1397 - 08:24

تعداد بازديد: 983

کد:78384-1403




 اخبار مرتبط:





  نظر شما در رابطه با اين خبر
 نام و نام خانوادگی :
 پست الکترونيک:
 شماره تماس:

 آی پی شما:

 
 دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت فدراسیون در وب سایت منتشر خواهد شد.
 پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
 پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
 


 


    امكانات


روز شمار وقایع مهم تکواندو


رويداد پيش رو


گفت و گو


یادداشت


گزارش




صفحه نخست
تاريخچه تكواندو
اعضا هيئت رئيسه
كميته هاي ستادي
هيئت هاي استاني
قوانين كيوروگي
قوانين پومسه
قوانين هانمادانگ
كيوروگي
پومسه
هانمادانگ
كل اخبار
آرشیو اخبار
اخبار استان ها
گفت و گو
گزارش
یادداشت
نشريه تكواندو
بانوان
سازمان ليگ
تیم های ملی
وزارت ورزش و جوانان
کمیته ملی المپیک
كميته آموزش
كميته داوران
كميته مربيان
كميته فرهنگي
كميته استانها
كميته روابط عمومي
كميته روابط بين الملل
كميته مسابقات
كميته آزمون
كميته توسعه همگانی
كميته قضایی
گزارش تصويري
بازيهاي المپيك
قهرماني جهان
جام جهاني
بازيهاي آسيايي
قهرماني غرب آسيا
باشگاههاي آسيا
بين المللي دهه فجر
پاراتکواندو
بازیهای آسیایی
جام باشگاه های آسیا
نظامیان جهان
مرکز جهانی تکواندو
بانک شهدای تکواندو
تالار مدال آوران
تالار افتخارات
دانشگاه علمی کاربردی
پيوندها
ارسال اخبار
پرسش و پاسخ
تماس باما
ویدئوهای تکواندو
جستجو
آئين نامه
اطلاعیه و بخشنامه

آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
شناسه پستي:
1931747674         تلفنخانه :3-22242441    
ساعات كار فدراسيون تكواندو : شنبه الي چهارشنبه : 00: 8 لغايت 16:00      پنج شنبه : تعطیل

© کليه حقوق خبری و تصويری اين سايت متعلق به فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران می باشد. استفاده از مطالب با ذكر منبع آزاد است.

  
 Free Page Rank Tool